Geschiedenis

Onze Vereniging is reeds op 25 maart 1888 opgericht als zang- vereniging maar op 3 April 1927 is deze naar Harmonie de Verenigde Vrienden hervormd, hiervan kunnen we zelfs wat lezen in het boek  “De krekels van Pulle” van R.Hannelore. Hij schreef het volgende:

In 1927 moet er tijdens de

kermisdagen wat gehaperd hebben aan het

orgel in de tent bij Peer de Lang. Enkele leden

van het Ceciliakoor (Dokus Vervloet, Louis en

Sus Van Laer, Jef Roelants en Albert

Lembrechts) begonnen dan maar te zingen .....

maar de tent liep leeg. Mochten ze

muziekinstrumenten hebben, dan hadden ze

beslist meer succes gehad. Als zij nu eens een

fanfare stichtten. Verenigde vrienden waren zij

en dat was een goede naam.

Alhoewel volgens de oudere leden historisch niet volledig correct, schetst dit toch goed het ontstaan en de verdere geschiedenis van de vereniging, een vereniging voor de leden, door de leden, en verankerd in het Pulse verenigingsleven.

Op 31 juli 1952 heeft onze harmonie de koniklijke titel gekregen en gaat vanaf dan door het leven als Koninklijke Harmonie de Verenigde Vrienden.

In 1953 werd er een "internationaal muziektornooi" georganiseerd

Op Zondag 19 en 26 juni 1966 organiseerde onze Harmonie een groot "nationaal muziektornooi" waar 35 muziekvereningen aan deelnamen